De jongste fysiotherapeuten die in de praktijk werken zijn na het jaar 2000 geboren, generatie Z.
Bij generatie Z staat het individu en keuzevrijheid centraal. Ze zijn opgegroeid met de snelle ontwikkelingen en mogelijkheden van technologie en het Internet of Things. Het is normaal om 24/7 bereikbaar te zijn. Deze generatie wordt gekenmerkt door een kritische blik en sterke visie. Ze zoeken inhoudelijk én que werkplek afwisseling en uitdaging. Ze zijn ondernemend, maar vinden financiële stabiliteit ook belangrijk.
War on Talent
De War on Talent draait om het binden en boeien van huidige en toekomstige medewerkers. Als je je organisatie aantrekkelijk wilt maken voor generatie Z doe je er goed aan om te beseffen dat een young professional bij jouw organisatie komt te werken om zichzelf te ontwikkelen en niet andersom.
Hoe creëer je een aantrekkelijke werkomgeving die aansluit bij de wensen en behoeftes van generatie Z?
Faciliteer een belevenis
De opkomst van de Experience en de Challenge Economy heeft de functie en het doel van de werkomgeving veranderd. Het faciliteren van belevenissen en ervaringen staan centraal. De werkomgeving wordt meer gezien als een fysiek product, maar heeft een bredere en diepere functie gekregen. Er moet uitdaging zijn door de omgeving, die wél voorzien moet zijn van alle gemakken om lekker te kunnen werken.
Bied vrijheid en diversiteit
Voor generatie Z is Activity Based Working de norm. Voor veel is het de enige manier van werken die zij kennen en mee opgegroeid zijn. Deze doelgroep verwacht een werkomgeving met een diversiteit aan (creatieve) ruimtes, die past bij de activiteiten. Dit sluit aan op de behoefte aan vrijheid om te kunnen werken waar en wanneer zij willen. Dus wil je een aantrekkelijke werkgever zijn, faciliteer dan vrijheid en diversiteit op alle fronten.
Geef aandacht aan gezondheid & vitaliteit
Gezondheid speelt een belangrijke rol. Stimuleer dus vitaliteit en een gezonde werkomgeving. Denk bijvoorbeeld aan vitaliteitsprogramma’s, trainingsmogelijkheden of een gezonde lunch op het werk.
Zet duurzaamheid voorop
Waar je ook kijkt of leest, het gaat over duurzaamheid. Het actief bezig zijn met milieubewuste keuzes past bij hen. Denk aan hergebruik van materiaal, circulaire producten, het maken van maatschappelijk verantwoordelijke keuzes zijn belangrijk.
Digital savvy
Gen Z is de eerste generatie die volledig online is opgegroeid. Ze zijn ook de generatie waarbij technische innovaties elkaar in rap tempo opvolgen. Dit betekent dat ze precies weten hoe ze technologie goed kunnen inzetten. Ook een kenmerk is dat ze niet bang zijn om gebruik te maken van de nieuwste technologie in zowel hun privé als professionele leven. Wil je aantrekkelijk zijn voor Gen Z? Zorg er dan voor dat ze de beschikking hebben over de nieuwste tools en techniek. Zo verbeter je hun productiviteit en betrokkenheid bij je praktijk.
De slimme aanpak van Verne
Verne realiseert zich hoe belangrijk het is om werknemers te behouden voor de praktijk. Hier hoort een eigentijdse digitale werkomgeving bij waarin gebruiksgemak voorop staat.