Soms kan een website of app niet door iedereen goed worden gebruikt. Bijvoorbeeld doordat het taalniveau te hoog of het lettertype te klein. Zo’n app is dan niet digitaal toegankelijk. Dat is een probleem, want in onze samenleving zijn websites en apps heel belangrijk. Je kunt bijna niet meer zonder.
Door digitale drempels weg te halen, kun je miljoenen mensen beter helpen
In Nederland hebben meer dan 2,5 miljoen mensen een beperking of chronische ziekte. Dat kan een lichamelijke, zintuigelijke, verstandelijke of psychische beperking of een chronische ziekte zijn. Denk bijvoorbeeld aan visuele beperking (blind, slechtziend of kleurenblind), auditieve beperking (doof of slechthorend), laaggeletterdheid of dyslexie.
Deze groep groeit! Het aantal ouderen neemt toe en er komen nieuwe mensen naar Nederland die de taal nog niet (goed) spreken.
Wat is een toegankelijke (digitale) samenleving?
Buiten op straat halen we drempels of omhoogstekende stoeptegels weg en plaatsen we wegwijzers. Zo maken we de omgeving toegankelijker voor mensen met én zonder beperking. Ook websites en apps kun je toegankelijk maken. Je kunt de digitale drempels voor een hele grote groep mensen wegnemen. Want naast de miljoenen Nederlands met een beperking of chronische ziekte zijn er ook nog eens miljoenen mensen die tijdelijk een beperking hebben. Bijvoorbeeld bij een acute ziekte of na een ongeval.
Dit staat voor eenvoudig Nederlands. De overgrote meerderheid van de bevolking begrijpt teksten op taalniveau B1. Een tekst op B1-niveau bestaat uit makkelijke woorden die bijna iedereen gebruikt. Daarnaaast worden korte, eenvoudige en actieve zinnen gebruikt. Taalniveau B1 is niet alleen voor mensen met een lager opleidingsniveau. Ook hoger opgeleiden en professionals lezen meestal liever teksten op taalniveau B1. Het leest makkelijker en sneller. Zeker als je teksten online leest, zoals op een smartphone.
In Nederland worden veel verschillende talen gesproken. Daarom past de App van Verne zich automatisch aan op de voorkeurstaal van de telefoon. Dit vergroot de toegankelijkheid voor mensen die de Nederlandse taal (nog) niet goed machtig zijn. Ook mensen die Nederlandse taal niet beheersen kunnen op deze manier hoogwaardige digitale zorgondersteuning krijgen.
De gebruikerservaring hangt af van hoe makkelijk mensen teksten kunnen lezen. Gebruikers moeten de woorden comfortabel kunnen lezen en tekstgrootte moet leesbaar zijn. Gebruikers moeten tekst op hun toestel kunnen lezen zonder met hun ogen te hoeven knijpen. Daarnaast moeten de woorden goed uitgelijnd zijn op het scherm. Verne besteedt aandacht aan dit element door de lettergrootte te laten aanpassen aan het scherm van de telefoon. Op deze manier willen we mensen een comfortabele gebruikerservaring geven.
Mensen zijn voornamelijk visueel ingesteld. Gemiddeld onthouden mensen maar liefst 80% van wat ze zien, tegenover 20% van wat ze lezen. Daarom ondersteunt Verne de App met visualisaties, zoals emoji’s, infographics en illustraties. We maken gebruik van kenmerkende actie knoppen. Deze visualisaties versterkt de intuitie en gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast kunnen laaggeletterden de App beter gebruiken.