Door digitale drempels weg te halen, kun je miljoenen mensen beter helpen

Buiten op straat halen we drempels of omhoogstekende stoeptegels weg en plaatsen we wegwijzers. Zo maken we de omgeving toegankelijker voor mensen met én zonder beperking. Ook websites en apps kun je toegankelijk maken.

In Nederland hebben meer dan 2,5 miljoen mensen een beperking of chronische ziekte. Dat kan een lichamelijke, zintuigelijke, verstandelijke of psychische beperking of een chronische ziekte zijn. Denk bijvoorbeeld aan visuele beperking (blind, slechtziend of kleurenblind), auditieve beperking (doof of slechthorend), laaggeletterdheid of dyslexie.

Deze groep groeit! Het aantal ouderen neemt toe en er komen nieuwe mensen naar Nederland die de taal nog niet (goed) spreken. Hoe kunnen we de digitale toegankelijkheid verbeteren zodat iedereen toegang heeft tot goede (digitale) zorg?

Wat is een toegankelijke (digitale) samenleving?

Buiten op straat halen we drempels of omhoogstekende stoeptegels weg en plaatsen we wegwijzers. Zo maken we de omgeving toegankelijker voor mensen met én zonder beperking. Ook websites en apps kun je toegankelijk maken. Je kunt de digitale drempels voor een hele grote groep mensen wegnemen. Want naast de miljoenen Nederlands met een beperking of chronische ziekte zijn er ook nog eens miljoenen mensen die tijdelijk een beperking hebben. Bijvoorbeeld bij een acute ziekte of na een ongeval.

‘Morele’ plicht

Verne ziet het als een ‘morele plicht’ om de digitale oplossingen te maken voor een inclusieve samenleving. Iedereen moet toegang tot (digitale) zorg hebben. Daarom werken wij met slimme technieken om deze drempels weg te halen.

We gebruiken taalniveau B1. Dit is begrijpelijk Nederlands. We ontwikkelen de applicaties in de meest voorkomende talen. Het lettertype past zich automatisch aan op het device (apparaat) waar de eindgebruiker gebruik van maakt en we passen visualisaties toe om betere duiding aan teksten of actiepunten te geven.

Daarnaast maken we gebruik van de nieuwste technieken voor de Verne App. We ontwikkelen in PWA (Progressive Web App). Hierdoor hoeft je patiënt niet eerst in te loggen in een app of de app te downloaden voor hij hem kan gebruiken. Je patiënt krijgt een push notificatie en kan direct antwoord geven op een vraag. We willen het gebruik zo simpel mogelijk houden.

De slimme aanpak van Verne

Verne hecht veel waarde aan digitale toegankelijkheid. Lees meer over onze aanpak

Ook interessant