Hoe communiceer jij met je patiënt?

De waarde van toegankelijke en directe communicatie is voor je patiënt groot. Je patiënt voelt dat je betrokken bent als zorgprofessional als je vraagt hoe het met hem of haar gaat.

Als fysiotherapeut communiceer je via veel verschillende kanalen met je patiënt, zoals e-mail, whatsapp, telefoon, sms en misschien zelfs wel via social media. De communicatie media ontwikkelt snel. Ze bieden gemak en toegankelijkheid voor jou als fysiotherapeut én je patiënt.

Goede communicatie is van grote waarde voor je patiënt

De waarde van toegankelijke en directe communicatie is voor je patiënt groot. Je patiënt voelt dat je betrokken bent als zorgprofessional als je vraagt hoe het met hem of haar gaat. Daarnaast is je bereikbaarheid handig voor het stellen van een korte vraag of een terugkoppeling van je revalidatie.

Jij vindt dit als fysiotherapeut ook belangrijk. Dit is ook de reden dat je zo goed bereikbaar bent. Er zijn echter ook nadelen aan de manier waarop we nu communiceren.

Nadelen van de manier waarop fysiotherapeuten nu communiceren

Er zitten nadelen aan de manier waarop je als fysiotherapeut communiceert met je patiënt. Het is kort gezegd verspilling van tijd, energie, data en veiligheid. Dat komt op de volgende manieren terug:

1. Tijdverspilling

Het voortdurend schakelen tussen verschillende communicatiekanalen vergt kostbare tijd van jou als fysiotherapeut. Deze tijd kun je anders besteden aan directe patiëntenzorg

2. Versnipperde informatie

Belangrijke informatie van gesprekken met patiënten verspreidt zich over verschillende platforms. Hierdoor is het moeilijk om deze informatie later terug te vinden wanneer dat nodig is.

3. Geen opbouwen van het patiënt dossier

Communicatie via traditionele kanalen maakt geen deel uit van het officiële patiëntdossier. Hierdoor is er een gebrek aan context als je patiënt weer bij je is.

4. Communicatiekanalen zijn niet veilig

Het gebruik van niet-beveiligde communicatiekanalen zoals e-mail en WhatsApp brengt aanzienlijke risico’s met zich mee voor de vertrouwelijkheid van patiëntgegevens.

De oplossing

Bij Verne begrijpen we deze uitdagingen en hebben we een oplossing ontwikkeld die de communicatie tussen zorgverleners en patiënten optimaliseert. Ons antwoord? Geïntegreerde chatfunctie binnen ons EPD-systeem

Wat zijn de voordelen van de oplossing?

De oplossing heeft grote voordelen voor jou als fysiotherapeut.

1. Efficiënt werken

Je hoeft niet meer tussen verschillende communicatiekanalen te schakelen. Alles is geïntegreerd binnen het Verne EPD Platform. Hierdoor bespaar je een hoop tijd. Je patiënt krijgt een notificatie als je een bericht stuurt en kan dit makkelijk teruglezen in de app.

2. Centrale opslag van gegevens

Alle communicatie wordt automatisch opgeslagen binnen het patiëntdossier. Hierdoor is het eenvoudig terug te vinden als je de informatie nodig hebt.

3. Inzicht in het patiëntdossier

Als fysiotherapeut heb je direct zicht op relevante informatie uit het patiëntdossier tijdens de communicatie. Dit zorgt voor meer context en je bent goed geïnformeerd over de situatie van de patiënt tijdens je communicatie.

4. Directe informatieverstrekking

Belangrijke informatie kun je direct delen met je patiënt via de chatfunctie. Hierdoor wordt je communicatie effectiever.

5. Veilige omgeving

De chatomgeving binnen het Verne EPD Platform voldoet aan alle veiligheidsnormen. Je kunt vertrouwelijk omgaan met je patiëntgegevens.

Weet je wat super handig is?

Als je patiënt in de chat een vraag stuurt over het maken van een afspraak, wordt het bericht automatisch doorgezet naar de juiste persoon. Bijvoorbeeld naar de backoffice medewerker of secretaresse.

Wil je meer weten over hoe onze geïntegreerde chatfunctie jouw communicatie met je patiënt verbetert? Lees dan meer over onze slimme aanpak.

Ook interessant