Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Van wachttijd een kans maken met zelfzorg

Als je patiënt een afspraak met jou als fysiotherapeut wilt maken, heb je vaak niet dezelfde dag al tijd. Tussen het moment dat je patiënt een afspraak maakt en daadwerkelijk bij jou in de behandelkamer zit kan kostbare tijd zitten. Wachttijden zijn een onvermijdelijk aspect van het zorgproces. De tijd zal verschillende tussen enkele uren, dagen of soms zelfs weken. Juist die eerste momenten na het ontstaan van klachten zijn voor je patiënt heel belangrijk. Je patiënt wilt vaak direct beginnen met het verlichten van de klacht en het herstelproces starten. Hier biedt geautomatiseerde zelfzorgadvies een kans voor jou en je patiënt.

Het probleem van wachttijden

Als fysiotherapeut is het bijna onmogelijk om direct dezelfde dag een afspraak te hebben voor elke patiënt die hulp nodig heeft. Wachttijden varieren van een paar daen tot soms zelfs enkele weken. Dit hangt van de drukte in de praktijk en de ernst van de klacht af. Tijdens deze wachttijd kan je patiënt het gevoel hebben vast te zitten zonder duidelijke richting. Dit leidt tot frustratie en soms zelfs verergering van de klachten.

De kans van geautomatiseerd zelfzorgadvies

Stel je voor dat je patiënt bij het maken van een afspraak al toegang krijgt tot gepersonaliseerd zelfzorgadvies die specifiek is afgestemd op zijn klacht. Dit advies kan varieren van oefeningen tot tips voor pijnmanagement. Door gebruik te maken van technologie kunnen we deze adviezen automatiseren en direct beschikbaar maken voor je patiënt. Hierdoor kunnen ze direct werken aan het herstel.

Hoe werkt het?

Informatie verzamelen

Bij het maken van een afspraak geeft je patiënt antwoord op een aantal vragen over zijn klacht. Deze informatie verzamelen we via de gebruiksvriendelijke omgeving waardoor de patiënt het maken van een afspraak en het geven van de informatie als één natuurlijk flow ervaart.

Analyse

Het geautomatiseerde systeem analyseert de ingevoerde gegevens en matcht deze met de database van klachten en bijbehorende zelfzorgadviezen.

Advies geven

Op basis van de analyse ontvangt je patiënt direct een set van persoonlijke adviezen die veilig en effectief zijn om te volgen totdat de afspraak plaatsvindt.  Deze adviezen kunnen bestaan uit eenvoudige oefeningen, tips voor pijnverlichting of het aanpassen van houdingen.

Voordelen voor je patiënt

Tijdwinst

Je patiënt kan direct beginnen met het verlichten van de klachten en het verbeteren van zijn situatie zonder te hoeven wachten op de afspraak.

Empowerment

Zelfzorgadvies geeft je patiënt het gevoel controle te hebben over het herstelproces. Dit draagt bij aan een positiever mindset en betere therapietrouw.

Efficiëntie

Door de wachttijd productief te benutten kan je patiënt bij de eerste afspraak al enige vooruitgang hebben geboekt. Je behandeling verloopt hierdoor mogelijk sneller en effectiever.

Voordelen voor jou als fysiotherapeut

Betere voorbereiding

Als je patiënt al informatie over zijn klacht heeft achtergelaten en zelfzorgadviezen heeft gevolgd, kun je als fysiotherapeut beter voorbereid aan de behandeling beginnen. Je administratie voor de intake staat met behulp van automatisering al voor je klaar.

Hogere patiënttevredenheid

Je patiënt waardeert het als hij direct aan de slag kan. Dit verhoogt de algehele tevredenheid over de zorg die je levert.

Efficiëntere behandeling

Als je patiënt al een basisniveau van zelfzorg heeft toegepast, kan je behandeling gerichter en efficiënter verlopen.

Conclusie

In een wereld waar wachttijden in de gezondheidszorg onvermijdelijk zijn, biedt geautomatiseerd zelfzorgadvies een waardevolle brug tussen het moment van afspraak maken en de daadwerkelijke behandeling. Door technologie en expertise te combineren kunnen we patiënten direct van dienst zijn en hun herstelproces versnellen. Dit leidt niet alleen tot tevredener patiënten, maar ook tot effectievere en efficiëntere behandelingen.

Ook interessant